Przejdź do głównej zawartości

    Praca nad linorytem/monotypią do pieśni "Ściani dumbek, ściani". Powstało kilka wersji odbitek w rozmaitych odcieniach zieleni. Do wykonania matryc użyłam nie tylko linoleum. Płyta pilśniowa oraz szyba były równie przydatne. Powtarzający się wzór ma swoje źródło w koronce zdobiącej fartuch. Przykłady kurpiowskiego zdobnictwa możemy znaleźć w "Atlasie polskich strojów ludowych" wydanym w 1961 r. przez Polskie Towarzystwo Ludoznawcze we Wrocławiu. Strój kurpiowski Puszczy Zielonej bardzo szczegółowo opracował Adam Chętnik. Pieśń możemy usłyszeć na płycie "Etnofonie kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski ":

https://www.youtube.com/watch?v=h_MltOXYHWw&t=1s

























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wystawa w dzielnicy Warszawa Wesoła

    Kilka zdjęć z plenerowej wystawy, którą można oglądać przy ul. Starzyńskiego 21 w Wesołej. Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła odpowiedział na moją propozycję zorganizowania wystawy. Ilustracje zostały połączone, tworząc pewną narrację. Zarówno treść pieśni, jak i forma wizualna dopełniają się wzajemnie.

"Lećały zóráźe"

  "Lećały zóráźe". Pieśń leśna. Praca nad linorytem. Do takiego wizualnego komentarza zainspirowała mnie muzyczna interpretacja dokonana przez Weronikę Grozdew-Kołacińskią oraz przez towarzyszących jej muzyków: https://www.youtube.com/watch?v=khH6cMXcfTQ
     Wspomnienie z mojego pierwszego pobytu w Myszyńcu oraz praca nad jedną z ilustracji po powrocie. Nocna wycinanka wykonywana małymi nożyczkami zawisła nad ranem na tle kościoła pw. Trójcy Przenajświętszej. Warto odwiedzić tę świątynię. Znajdziemy w niej bardzo piękne polichromie oraz witraże, dzięki którym w nawach bocznych pojawiają się intensywne, a zarazem wysmakowane kolory. Dwie spośród ilustracji są wykonane w całości w technice wycinanki. Fragment prezentowany poniżej został zainspirowany pieśnią "Ła gźes moje kóńe". To utwór o tęsknocie, pamięci i przemijaniu.      Do wystrzygania wycinanek Kurpianki używają nożyc do strzyżenia owiec. To narzędzie zbudowane inaczej niż nożyczki chwytane przez nas kciukiem i palcem wskazującym. Warto spojrzeć, w jaki sposób pracują mistrzynie. Jedną z nich jest niezwykle utalentowana Wiesława Bogdańska, którą miałam zaszczyt poznać. Prace tej artystki cechuje precyzja, a zarazem finezja. Jej twórczość doceniana jest zarówno w Pol