Przejdź do głównej zawartości

Jeszcze jedna wycinanka

    Nieco przewrotna wycinankowa ilustracja do pieśni "Łoj kedy já wyjdë".




 

„Łoj kedy já wyjdë na charćëńske pole,

Łusłysły matula wyrzékańe moje, wyrzékańe moje.

 

Ła chtóz tam wyrzéká na charćëńskëm polu,

Ło moja córuśu, jidżze ńi do dómu.

 

Ło moja córuśu, cóz Ci to takégo?

Ńe mogë przesłuchać wyrzékańá twégo.

 

Ło moja matulu, dałaś më w ńewolë.

Dałaś më w ńewolë, jek byśulky w rolë.

 

Ło moja córuśu, ńe ćérzpśij ńewoly,

Móm ja śtéry byśky, dóm ći je do roly.

 

Chocbyśće ńi daly wsystke śtéry woły,

To já juz ńe wyjdë z méj ćęzkéj ńewoly”.

 

Cytat pochodzi ze „Śpiewnika kurpiowskiego” wydanego przez Związek Kurpiów w 2010 r. w Ostrołęce.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wystawa w dzielnicy Warszawa Wesoła

    Kilka zdjęć z plenerowej wystawy, którą można oglądać przy ul. Starzyńskiego 21 w Wesołej. Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła odpowiedział na moją propozycję zorganizowania wystawy. Ilustracje zostały połączone, tworząc pewną narrację. Zarówno treść pieśni, jak i forma wizualna dopełniają się wzajemnie.

"Lećały zóráźe"

  "Lećały zóráźe". Pieśń leśna. Praca nad linorytem. Do takiego wizualnego komentarza zainspirowała mnie muzyczna interpretacja dokonana przez Weronikę Grozdew-Kołacińskią oraz przez towarzyszących jej muzyków: https://www.youtube.com/watch?v=khH6cMXcfTQ
     Wspomnienie z mojego pierwszego pobytu w Myszyńcu oraz praca nad jedną z ilustracji po powrocie. Nocna wycinanka wykonywana małymi nożyczkami zawisła nad ranem na tle kościoła pw. Trójcy Przenajświętszej. Warto odwiedzić tę świątynię. Znajdziemy w niej bardzo piękne polichromie oraz witraże, dzięki którym w nawach bocznych pojawiają się intensywne, a zarazem wysmakowane kolory. Dwie spośród ilustracji są wykonane w całości w technice wycinanki. Fragment prezentowany poniżej został zainspirowany pieśnią "Ła gźes moje kóńe". To utwór o tęsknocie, pamięci i przemijaniu.      Do wystrzygania wycinanek Kurpianki używają nożyc do strzyżenia owiec. To narzędzie zbudowane inaczej niż nożyczki chwytane przez nas kciukiem i palcem wskazującym. Warto spojrzeć, w jaki sposób pracują mistrzynie. Jedną z nich jest niezwykle utalentowana Wiesława Bogdańska, którą miałam zaszczyt poznać. Prace tej artystki cechuje precyzja, a zarazem finezja. Jej twórczość doceniana jest zarówno w Pol